Ontkennen heeft geen zin …

Door Robbert Paul de Vries

Misschien herken je het wel. Ik was 7. Mijn hele hele tong en mondhoeken waren rood van de toverbal die ik stiekem had gesnoept toen mijn moeder even weg was. En stomverbaasd dat toen ze thuis kwam, ze direct vroeg of ik misschien stiekem een toverbal had gesnoept. Pas later begreep ik dat ontkennen geen zin had …

Ontkenningen hebben ook geen zin. Dat wil zeggen tenzij je ze bewust gebruikt. Je kent het voorbeeld van de roze olifant wel, die deze keer goud is en een krokodil. Denk niet aan een gouden krokodil. Dat kan NIET. Je moet er wel aan denken, je ziet eerst een plaatje van een gouden krokodil om er vervolgens een groot rood kruis door heen te trekken en te zeggen; “O, nee, NIET aan denken”.

Je brein kan een ontkenning NIET verwerken. Je kunt NIET denken aan iets waar je NIET aan wil denken zonder er aan te denken … denk daar maar eens over na … De associatie met dat waar je NIET aan mag denken is al gemaakt. Waar focus je je op? Focus je je op de ontkenning of het werkwoord of zelfstandig naamwoord.

Waar je je op focust, daar krijg je meer van …

Dit is bijvoorbeeld waarom je doelen voor jezelf altijd positief moet formuleren. Dit is ook waarom je negatief gedrag soms beter kunt negeren en positief gedrag kunt belonen.

Een ontkenning kun je ook bewust gebruiken om je boodschap op een onbewust level binnen te laten komen. Je zou bijvoorbeeld nog NIET willen denken dat het veel makkelijker is dan je dacht …

Ik was 7. Mijn moeder ging even snel boodschappen doen. Voordat ze de deur uit ging zei ze tegen me; “Robbert, ik ben zo terug, NIET stiekem een toverbal snoepen hè …”. Hmmm … dacht ik, dat is een goed idee …

About Jos
Winston Churchill once said: Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm. - That's me building an online business.

Comments are closed.

