TED: Ric Elias and Flight 1549 – Hudsonbay crash

 Het is niks, zeiden de stewardessen, toen Ric Elias klaagde over de dikke rook in de cabine en de motoren die abnormaal veel lawaai maakten. We zijn waarschijnlijk tegen een zwerm vogels aangevlogen.

Maar toen ook de stewardessen bang werden, wist Elias dat hij waarschijnlijk sterven zou.

De rest van het verhaal is bekend. Ric Elias leeft omdat Chesley “Sully” Sullenberger, de piloot van US Airways vlucht 1549, de Airbus A 320 succesvol in de Hudsonbaai parkeerde en zichzelf en 153 passagiers in veiligheid wist te brengen.

Maar wat gebeurde er in de minuten waarin het vliegtuig zich klaarmaakte om in zee te storten? Wat ging er door het hoofd van de passagiers heen, terwijl ze dachten te zullen sterven?

Iedereen is verschillend, maar Elias deelde zijn ervaring in een 5 minuten durend filmpje op TED.com.

Zijn leven veranderde in drie opzichten:

  1. Ik stel niets meer uit. Ik heb een eigen gezegde en dat is: ‘Ik verzamel slechte wijn‘. Want wanneer de wijn goed is en de persoon in kwestie aanwezig, dan gaat de fles open.
  2. Ik had spijt van de tijd die ik verspild had aan zaken die het niet waard waren met mensen die het wel waren. Ik besloot om alle negatieve energie uit mijn leven te bannen. Ik wil niet langer gelijk hebben, ik wil gelukkig zijn.
  3. Ik wilde mijn kinderen zien opgroeien en een goede vader worden. Ik begreep dat mijn belangrijkste doel in dit leven was om een goede papa te zijn.
About Jos
Winston Churchill once said: Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm. - That's me building an online business.

Comments are closed.

